Bakgrund
Någon berättade en gång för mig om sin lärare i moderna språk som hade en ytterst speciell strategi när det kom till glosor.
Vid första tillfället hon skulle ge klassen glosläxa gjorde läraren på följande sätt:
1. Tog fram ordboken.
2. Slog upp bokstaven A.
3. Valde de 10 första orden i listan och gav dem i läxa åt eleverna.
Vid andra och följande tillfällen när hon skulle ge eleverna glosläxa gjorde läraren på följande sätt:
1. Tog fram ordboken.
2. Slog upp bokstaven A.
3. Valde de 10 nästkommande orden i listan och gav dem i läxa åt eleverna.
Efter 3 år kunde klassen fortfarande bara ord på A.
Den här kategorin är inspirerad av denna lärare och en utmaning till mig själv: jag ska på högst 1 minut skriva 10 användbara svenska ord på en viss bokstav.
Och naturligtvis går jag i alfabetisk ordning.
Blir i alla fall spännande för mig.
Vid första tillfället hon skulle ge klassen glosläxa gjorde läraren på följande sätt:
1. Tog fram ordboken.
2. Slog upp bokstaven A.
3. Valde de 10 första orden i listan och gav dem i läxa åt eleverna.
Vid andra och följande tillfällen när hon skulle ge eleverna glosläxa gjorde läraren på följande sätt:
1. Tog fram ordboken.
2. Slog upp bokstaven A.
3. Valde de 10 nästkommande orden i listan och gav dem i läxa åt eleverna.
Efter 3 år kunde klassen fortfarande bara ord på A.
Den här kategorin är inspirerad av denna lärare och en utmaning till mig själv: jag ska på högst 1 minut skriva 10 användbara svenska ord på en viss bokstav.
Och naturligtvis går jag i alfabetisk ordning.
Blir i alla fall spännande för mig.
Kommentarer
Trackback