Busskonversation

Fem dagar i veckan åker jag buss, cirka 70 minuter/dag. Det blir 350 minuter i veckan. Under denna tid hinner man med mycket om man vill:
  1. Se ett antal filmer.
  2. Kanske läsa ut en bok.
  3. Plugga om tagg finnes.
  4. Sova, sova, sova...
  5. Lyssna på 87.5 låtar á 4 minuter.
  6. Räkna vansinnigt långt (varför man nu skulle göra det).
  7. Föra en konversation.
När vi kommer till punkt nummer 7 finns det två olika typer av konversationer:
  1. Vanlig konversation - Om livet i allmänhet, gemensamma vänner, gemensamma händelser, tråkiga saker, roliga saker och andra vettiga samtalsämnen.
  2. Busskonversation - Det här är en underlig sak minsann! En busskonversation går till på följande vis:

    - Man sitter bredvid varandra och tittar nästan bara rakt fram (den här har den gemensam med typ nummer 1).

    - Man byter meningar som "jaha, vad har ni för lektion idag då...", "jaha, lät drygt...vi har ganska slapp dag idag", "vad less jag blir på att det är så långt mella Umeå och Vännäs".

    - Det hinner ofta bli några sekunder obekväm tystnad som båda är alltför medvetna om.
Återigen ett sådant där meningslöst inlägg. Egentligen hade jag tänkt att det skulle handla om min och Mumlllans teori om kopplingen mellan jantelagen och självförverkligande. Men det kanske jag tar en annan gång. För det är seriösa grejer!

Nu blir det Ben & Jerrys nästa tror jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0