Det finns en hel del vettigare saker som jag borde göra nu...

Du sitter vid datorn. Ett lugn, om än ett väldigt kortvarigt sådant, innefinner sig i rummet. Du har Msn uppe. Du har också ett x antal flikar uppe, inklusive facebook (såklart). Din vän på Msn, vi kan kalla denne för Kim (ett bra namn, både manligt och kvinnligt) skriver "hej". Du svarar något tillräckligt artigt. Sedan frågar Kim en fråga som kräver ett längre svar.
Du börjar skriva.
Och skriva.
Och skriva.
Du skriver ett hiskeligt bra svar och fingrarna bokstavligt talat dansar fram över tangenterna. Du är biljant! Dina ögon betraktar fascinerat hela senariot. Inte en chans att du lyfter blicken mot skärmen nu när det skapas kost på tangentbordet!

Innan du trycker på enter vill du läsa igenom ditt svar. Men då ser du; det finns inget svar. Istället tickar datorn och du börjar förstå vad som har hänt. Trots detta finner du lugnet inom dig för du vet att snart, snart kommer det -

Precis! alla bokstäver rullar fram i en hiskelig hastighet framför dina ögon. Vilken fart, vilken intensitet, vilken kraft!

Du klickar på "skicka".

Men du vet att det där bara är ett förskalv. Snart, snart kommer det -

Exakt! Nästa gång du ska skriva någonting (den här gången behöver det inte ens vara långt) upprepas samma sak. Alla bokstäver fullkomligt smäller fram på skärmen typ 30 sekunder efter att du skrivit dem.

Ilskan närmar sig. Snart, snart kommer det -

JUST PRECIS!! Din vän, din arbetskamrat, ditt...okej, inte ditt allt.. ger upp. Plötsligt låser sig/hänger sig/laggar allt. ALLT. Du väntar tålmodigt. Väldigt tålmodigt. I sju sekunder. Sedan klickar du på alla ikoner och knappar som är någorlunda rimliga. Ingenting händer. Du vill slå till datorn på ett lite fartgivande sätt och är precis på väg att bjuda på en lite snärt. Men först ctrl-alt-delete...

Men då, då -

Ja, då händer det där obehagliga! Plötsligt är det som att datorn fått nytt liv. Energiskt liv. Hujedamej vilken fart det blir! Det är som att någonting ohörbart klickar till i dess innandöme och plötsligt förstår den allt den skulle göra och gör allting på samma gång:
  • Du kommer in på oanade sidor på facebook.
  • Du upptäcker att du visst har öppnat ytterligare 9 internetrutor.
  • Msn blinkar hysteriskt.
  • Och ett antal andra händelser chockerar dig.
På två sekunder.

Vet du vad? Det där är nästan en mardröm för mig. Att som människa behöva uppleva det datorn då går igenom. Kan du tänka dig känslan av att allt låser sig och hela du strejkar? Tänk dig känslan av att du sedan inser att
- Just det, jag skulle dricka vatten!
- Just det, jag skulle skriva spanskan!
- Just det, jag skulle skriva ett mail!
- Just det, jag skulle ringa min kompis!
- Just det, jag skulle diska!
- Just det, jag skulle andas!
Kan du tänka dig paniken när du sedan gör allt det där samtidigt?

Du skriver ett mail på spanska samtidigt som du diskar telefonen som du egentligen skulle använda för att ringa din vän. Du andas OCH dricker vatten. Och får kallsup.

Jag är glad att jag inte är en dator. Och jag är glad att datorn är en sak. En sak som förmodligen inte har känslor.

...Fast det skulle ju vara skönt om man sedan var klar efter två sekunder...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0