Räkna gärna citationstecken

När vi var små fick vi lära oss att vi skulle tänka på varandra, ta hand om varandra och inte alltid ställa oss själv främst. Sedan hände något och jag vet inte vad men helt plötsligt vändes allt det där, eller vändes var ju en smärre överdrift men det vinklades om lite. Något smurto började säga till oss att man kunde vara "för snäll". Men vad i hundan menas egentligen?

Ja, jag antar att det menas att man är om man går med på saker som man verkligen inte vill göra. Snattar eller mördar för någon annan, skänker bort allt man äger till grannen som verkligen inte behöver det bättre eller något annat som snarare skadar än helar i längden. Men detta, kära vänner är inte att vara snäll. Detta är att vara mesig, naiv och osmart.

Snäll är man om man gör något gott mot någon, hjälper någon, räddar någon eller för all del "ställer upp". Det sistnämnda går förvisso enligt mig ut på att göra någonting man inte riktigt vill men man gör det för någon annan men då rör det sig också om mindre men värdefulla grejer som inte skadar dig själv.

Dock finns det folk som har dragit in alldeles för mycket i begreppet "för snäll" och tycker att man är "för snäll"  så fort man gör någonting man själv i första hand inte tjänar på, alltså något snällt. DET gör mig less.

Ibland verkar det till och med finnas de som tycker att någon är "för snäll" för att endast få sina egna handlingar att verka nyttiga istället för själviska. Om man drar det till sin spets.

Men säg att det ändå finns något som heter "för snäll" och att kriterierna för denna egenskap är de jag nämnde fyra stycken ovan. Ponera sedan att hela världen skulle vara "för snäll", vilken skada skulle det göra då? Niente. Ingen skulle ju utnyttja någons tjänster, ingen skulle ens be om ett mord eller snatteri och ingen skulle fråga efter hela sin grannes förmögenhet. Alla skulle ju vara snälla och ingen snäll skulle utnyttja någon.

Så egentligen kan man inte vara "för snäll", eller man borde inte kunna vara det. Tyvärr kan man visst det i den här världen.

Men tack och lov känner jag massvis med snälla, kanske till och med "för snälla" enligt någons bedömning. Ni är fina mina vänner!

Kommentarer
Postat av: amanda

men för snäll som gör skada tror jag inte finns men för snäll som att det blir smörigt och rent tråkigt finns ju..

2010-03-30 @ 20:40:04
URL: http://amunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0