Mest en funderare

Sitter och ser en massa Schulman Show. Alldeles nyss avverkade jag Idol-specialen. Sibel och Daniel Breitholtz gästade studion. Ingen märkvärdigt alls egentligen. Mest Daniel som pratade och så, vilket jag i och för sig inte har något emot. Eller egentligen ska jag väl inte säga så mycket om någon av dem, de är inte huvudpersonerna i mitt liv över huvud taget. Knappt sådana som är i bakgrunden heller. Vad heter de förresten? S..s..s.. för några dagar sedan sa jag ju till och med att jag skulle satsa på en karriär som en sådan. VAD HETER DE?! Det här med att glömma ord för saker man vet kallas anomi, det vet jag. Men vafalls, inte stuntman. S...s...s... STATISTIKER... fast vad heter som sysslar med statistik då? Nej, en statistiker är en sådan som sysslar med statistik såklart. VAD HETER DE?! Ssss.. jag måste googla. STATISTER HETER DE SÅKLART.

Så, nu är jag nöjd. Sibel och Daniel är inte ens statister i mitt liv. Sådärja.

Nu kan vi fortsätta. Idol-special i Schulman Show var det. Helt okej avsnitt med uselt ljud. Givetvis kom de en bit in i programmet in på skvaller, skandaler och sex. Tre s som kanske egentligen borde vara relativt ointressanta i musiksammanhang men som istället tyvärr blir lite väl exponerade, särskilt i kombination med varandra.

Nåväl, självklart fick Sibel frågan om hon hade haft sex med någon i idol. En osmaklig fråga kan tyckas men i sitt sammanhang inte helt obefogad. Schulman Show är nämligen, för er som inte vet det, i allmänhet ett ganska intimt och privat program och de var inne på ämnet så det hade snarare varit märkligt om funderingen INTE smög fram så att säga. Det intressanta var det svar som Sibel gav och reaktionerna på detta. Ungefär såhär såg det ut:

Alex: Har du haft sex med någon i idol?
Någon: Men Gud...
Sibel: Nej.
Fniss och skratt och utandning från övriga i studion.
Daniel: Då är du nog en av de få som inte har haft det.
Sibel: Ja...Jag var faktiskt oskuld..
Alex (uppriktigt förvånad): Näe?
Sibel: Vilken tystnad.
Alex: Ja men vilken otrolig...
Daniel: Hehe, vad tycker du att vi ska säga om det?
Markus: Är detta ett Tourettes syndrom program så är det lika bra att hålla tyst...

Och jag tycker detta är intressant och en ganska tydlig bild av hur det faktiskt ser ut idag. Sexbegreppet slängs det lite hejvilt med och många gånger med förutsättningen att alla blir av med oskulden när de är typ 13 eller något sådant. Det motsatta framstår lätt som lite...speciellt och gärna också lite pretto och får folk obekväma på ett helt annat sätt.

Jag dömer ingen för när de väljer att göra sin eventuella "debut" men jag tycker det är väldigt BRA när någon kommer in och, lite sådär i förbifarten, säger att hon var oskuld också som 17-åring. Hon är häftig Sibel som pratar om icke-erfarenheter på samma flyktiga och hyfsat avslappnade sätt som många pratar om erfarenheter på området. Det är en självklarhet för henne, inte någon moralkaka. Och jag tror att det behövs fler som i media på ett lika avslappnat sätt nämner (inte föreläser om) sex ur det perspektivet.

För helt ärligt, visst finns det någon som är med mig i hypotesen att övriga i studion hade haft lättare att acceptera ett svar som "nej, jag hade ju pojkvän då så jag ville självklart inte vara med andra" än "nej jag var oskuld då och ..... (+ ett resonemang som vi tyvärr inte fick höra)"?

Jag hoppas att ni förstår mig rätt. Det handlar inte om att jag vill att man inte ska prata om det. Det handlar om att jag tycker att om man avslappnat och lite "klatchigt" kan prata om frågan åt ena hållet måste man kunna vända på den. Inte bli ställd så fort någon berättar om att de inte har den sortens erfarenheter som "efterfrågas".
Det handlar inte heller om att sex ska bli ett "skämmigt" samtalsämne igen. Det handlar om att jag vill att det ska bli en fråga som diskuteras utifrån olika perspektiv men med samma bild av personerna på båda sidor. Utan att något framstår som moraliskt rätt eller fel när det gäller oskuld eller ej.
Det handlar om att jag vill att det ska MÄRKAS att folk vet (för de tror jag att de flesta gör) att människor skiljer sig i uppfattningen om ämnet.

Kort och gott tycker jag att det var svagt av övriga i studion att så påtagligt förvånas över Sibels svar och dessutom bli så obekvämna med det att de inte ens kunde låta henne utveckla det. Som att de utgick ifrån att hon antingen skämdes över detta faktum och helst inte ville prata om det eller att hon stod för det och var pretto och förtjänade en applåd. Jag förstår det inte. Om man nu så fritt kan prata om sex hit och dit och sedan måste applådera när någon har valt att vänta, vad har man då för syn på det egentligen? Någonting fult? Någonting man skäms över? Någonting som man egentligen inte borde syssla med över huvud taget? Jag som trodde att det var lite det synsättet man ville komma ifrån när man började prata om det i media på det här sättet.

Jag är inte helt säker på att jag kom fram till min poäng fullständigt. Ville nog tangera tanken om att något har gått fel när ett resonemang om sex inte kan utgå ifrån att vara oskuld utan att stämningen blir spänd på ett märkligt vis. Dessutom ville jag nog också uppmärksamma er om att det verkar som att folk inom media är bättre på att bemöta någons erfarenheter än någons icke-erfarenheter på området, vilket i sig nog säger en del om hur det ser ut bland oss andra också.
Men allra mest var det bara en betraktelse.

Kommentarer
Postat av: amanda

klokt klokt jule. jag håller helt med. tyckte också det var konstigt när jag såg det. även om möster osv har gjort att man faktiskt BLIR förvånad som första reaktion, varför väljer man att visa det så tydligt? och sen inte rätta till genom att säga att "ja det är ju inget konstigt iofs, fortsätt med det du skulle säga!" och håller med om det andra också

2011-12-19 @ 00:36:28
URL: http://amunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0