När du har sommarlov och nån anmäler dig till en kurs i matte C äre

...taskiiigt.

Då och då får jag såklart frågan om vad jag ska göra efter studenten. Inte särskilt konstigt på något sätt eftersom det inte ens är fem månader kvar. Men jag vet inte vad jag ska göra, vet inte vad jag vill göra men har diverse olika idéer på vad jag skulle kunna och skulle vilja (ja, jag anser att det är en viss skillnad mellan att vilja och att skola vilja). Detta leder till att jag blir väldigt trött och drabbas av en mycket mild panik när jag måste besvara frågan eftersom jag tillhör den brokiga skaran människor som inte gillar att säga vad jag skulle vilja, eller skulle kunna, göra utan vill berätta när jag vet vad jag ska göra.

Så därför, mina vänner, har jag en önskan till er alla från mig alla ("jag var schitzofren förut men vi är friska nu"):

Snälla, rara, underbara människor, kan ni rabbla en massa saker här som jag SKULLE KUNNA VILJA GÖRA efter studenten?

Jag är desperat satteeee....

ps. det får vara oseriöst ELLER seriöst. Ni väljer - jag godkänner kommentaren och överväger dess innebörd.

Kommentarer
Postat av: amanda

1. PLUGGA! du har inte problem med skola, pluggande och disciplin, relativt iaf. ta vara på det och ORKA plugga direkt. få en "titel" eller legitimation, och slipp gå runt och leta jobb utan merit liksom. bli världens bästa lärare (behöver inte bli ett tråkigt svenssonjobb på hagaskolan i umeå liksom, du kan jobba utomlands på någon svensk skola eller t.ex. jobba som volontär och på något sätt lära ut matte eller något sånt åt barn som inte får gå i skolan). eller bli något naturvetenskapligt och upptäck nya coola användbara nyttiga saker. eller, om du orkar, bli psykolog och analysera människors sätt att tänka, reagera och agera eller lyssna på dom som behöver lyssnas på. nåt av dom tre tror jag passar dig bäst!



2. gör något spontant, som att åka utomlands för att jobba med valfri rolig/intressant/viktig sak. läs först någon intensivkurs i språket som talas där om det behövs, och i det du ska jobba med (lättare sjukvård, ekonomi, ledarskap, företagsamhet, projektledning, miljökunskap eller något annat du kommer på!). vi i sverige behöver egentligen inte din arbetskraft här, landet klarar sig, lovar.



3. dansa! gå en ettårig förberedande för att känna efter. ett år är trots allt inte så mycket bortkastad tid! plus om den är gratis. om du nu känner att du kanske ändå vill fortsätta dansa. det är ju iaf något du gillar och om du inte är säker på vad annars du vill så kan man ju alltid göra något kul i ett år även om man inte vill ha det som jobb.



4. försök få något jobb som typ på ica, jobba för att tjäna pengar och TÄNK på vad du verkligen vill bli. vad du iaf vill bli just nu, det går allid att omutbilda sig. när du vet och har lite pengar, kolla VAR du KAN plugga till detta. du vill inte vara kvar i umeå i dom 3/4/5 åren det tar att plugga till detta? hitta en utbildning med möjlighet till att ta ett studeiuppehåll eller ännu bättre plugga något av åren utomlands! eller sök till något universitet/högskola i någon annan stad för att komma till ny miljö och ha en bra anledning att få klara att bo själv.



5. hitta valfri man med en jävligt säker framtid. lev på hans pengar och planer tills du vet vad du själv ska göra. när du vet vad du vill och alltså har en egen framtid kan du lämna honom om du nu inte blivit kär under tiden.



LYCKA TILLLLLLLLLL

2011-01-25 @ 21:28:17
URL: http://amunds.blogg.se/
Postat av: Josefin den äldre

Jag tycker att Amanda har gett dig 5 bra alternativ...jag diggar nr 5 mest, men jag har svårt att tro att du hittar denna "valfria man med säker framtid" i Vännäs. Du borde då allstå satsa på Kalifornien eller nåt (punkt nr 2.



Nämen, helt seriöst vet jag faktiskt inte vad du bör hitta på...jag tror att det både kan vara en för-och en nackdel att börja plugga direkt eftersom risken att bli extremt skoltrött är rätt stor, men jag tror också att det är bra att plugga direkt för då kommer du ju automatiskt ut på arbetsmarknaden fortare!:) Jag tycker att du ska satsa på att bli nåt smart, typ psykolog, det skulle passa dig.



Nu ska jag se film!

Puss /Big sis

2011-01-25 @ 22:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0