Jag ville inte veta ändå...

...vad som har hänt här.

Facebook. Nästan så att det borde ha en egen kategori här på bloggen så ofta som jag, i jämförelse med annat, skriver om det. Det är ju bra att ha på många sätt och vis och blablabla men det finns en sak som jag tycker är så ofattbart irriterande med det. Eller...egentligen finns det ju rätt många men aja.

Okej, det handlar om grammatik så vissa slutar väl läsa nu antar jag.

Såhär ser den korta infon om exempelvis mig själv ut:



Och då kan vi lägga märke till att inga personliga pronomen används. Det står exempelvis inte "Hon har gått på Midgårdsskolan", utan bara "Har gått på Midgårdsskolan".

Om man kikar runt bland sina vänner så är det detsamma överallt. Inga personliga pronomen används. Det ska vara kort, koncist och informativt. Och jag har verkligen inget problem med det över huvud taget. 

Men så kommer man till en person som fyller år. Och vad händer? Jo, följande:



VAD TÄNKTE DE NÄR DE BESTÄMDE ATT FÖDELSEDAGSINFORMATIONEN SKULLE SKRIVAS SÅDÄR PÅ FÖDELSEDAGEN? VARFÖR I HUNDAN BLANDAR DE PLÖTSLIGT IN PERSONLIGA PRONOMEN?

Jag förstår det inte. Som att de lite käckt vill upplysa mig om att han minsann fyller år idag! Tji fick du för han fyller år! Känn på den! Typ. Eller va? Varför har de gjort såhär? Bör de inte vara konsekventa? Det skulle på riktigt kännas så mycket bättre om det bara stod "Fyller år idag", precis som det står "Talar Svenska [...]" och ingenting annat.

Detta är mycket irriterande.

Hejdå.

Och Grattis.

PS. Det här händer alltså varje gång någon fyller år. Jämt smäller de in det där fjantiga lilla personliga pronomet. DS


Kommentarer
Postat av: Amanda L

jag trycker på ett fake-gilla som finns i luften

2011-05-12 @ 21:56:25
URL: http://baradidi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0