Sju sorger...

...och åtta bedrövelser!

Lyssnar på Red Hot Chili Peppers. Inser att det bara är en ynka vecka och en stackars dag kvar till konserten. GLÄDJE! Som uppvärmning försöker jag bestämma vilken låt jag gillar bäst från nya skivan. Utan större framgång. Nästan alla låtar är bra. Därför allra käraste tänkte jag bjuda på en liten amatörrecenssion, mest för att få tiden att gå.

Monarchy of Roses
Helt sjukt med energi. Och tryck. Får mig att vilja gå FORT och LÅNGT. Absolut bästa att lyssna på när man är påväg till tunnelbanan. Gillar känslan i övergången från vers till refräng, som att man lyfter på locket och blir befriad typ. Häftigt.

Factory of Faith
Galet skön. Ska lära mig texten ordentligt, då kan den bli oslagbar, jag vet inte. Den är mest skön men samtidigt så full av energi. Gillar biljudet i andra versen. Slutet har jag inte bestämt om jag gillar eller inte, det är soft men lite långt.

Brendan's death song

Den är så otroligt fin att lyssna på till en början. Är vansinnigt förtjust i refrängen. Gillar den musikaliska stegringen, som jag kallar den. Tyvärr tycker jag att den spårar på slutet, kommer alltid till en fas när det blir för mycket ljud så att jag måste sänka volymen eller byta låt. Fast det är ändå skönt, kan tänka mig att det blir trevligt live.

Ethiopia
Gillar. Mycket. Har inte riktigt kommit på varför dock. Kanske handlar det om basgången, eller trummorna, eller kombon, jag vet inte. Skön låt bara. Knappast den bästa men ändå väldigt bra.

Annie wants a baby

Den här är ju inte dålig, såklart. Rätt soft. Men ingen favorit. Inte den jag väljer i första hand fast om den spelades på radion skulle jag bli asglad. Den nivån är det.

Look around
Den här är lika med tagg. Tror alltid att den är tråkig men inser på refrängen att den är MEGAKUL. Eller kanske redan i andra halvan av första versen. Gillar. Omkring 2:30 i den här låten verkar det för övrigt som att de sjunger samma sak som i By the way omkring 2:30. Alltså tidsmässigt exakt samtidigt. Fast jag vet inte om det stämmer och förstår ju att man inte kan mäta efter tiden. Men det är roligt. 

The adventures of rain dance Maggie
Den här är SKÖN. Gillar koskällan eller vad det nu är. Det var ju bland annat den här som jag lyssnade på när jag blev musikhög för ett tag sedan. En bra låt helt enkelt.

Did I let you know
Inte någon favorit. Gillar introt. Men annars är den väl i stil med Annie wants a baby. Väldigt mycket RHCP, alltså bra nivå. Men inte en av deras bästa.

Goodbye Hooray
Den här blir jag alltid rädd för i början och byter låt. Har inte så mycket uppfattning om resten. Men den kan nog vara rätt bra. Tror dessutom att den här stackars låten brukar hamna precis i slutet av resan, vilket gör att jag aldrig ger den en ärlig chans för att jag i huvudet redan är påväg någon annanstans.

Happiness loves company

GILLAR INTROT JÄTTEMYCKET. Och första versen. Och refrängen. Och hela sången. Det här var en av de första som jag fastnade för. Myssoft typ. Och andra versen med kören i bakgrunden. Det här mina vänner, det är en glad låt. Så är det. De har lyckats.

Police station
Introt för tankarna till serien Tusenbröder, det gillar jag. I övrigt har jag inte lyssnat jättemycket på den. Den är nog väldigt fin tror jag. Tycker om pianosekvensen i mitten.

Even you Brutus
Intressant intro. Piano här med. Spännande, de brukar inte ha så mycket piano annars. I övrigt för den tankarna till U2. Men den är soft har jag för mig.

Meet me at the corner

Okej, den här har jag verkligen inte lyssnat på mycket. Kan faktiskt inte uttala mig.

Dance dance dance
BRA. Jättemycket energi. Knyter ihop skivan så fint. Blir så glad av den. Kan inte säga mer men lyssna på den.

Sådärja, tiden sprang iväg här på slutet och jag måste iväg och lyssna på en föreläsning om synapser och nervsystemets anatomi. Men summa summarum är det en väldigt bra skiva med bra tryck och energi, tycker jag. Bara så ni vet.

Adjö. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0