Jag ser smutsen och mörkret i gamla stan...

...känner doften av rädsla från Stureplan.

Alltså, jag tycker verkligen att psykologi är intressant och på varenda föreläsning blir jag alldeles salig för att någon sätter ord på sådant som jag har tänkt på. Problemet är att jag inte minns orden. Priming vet jag vad det är. Och självtjänande bias. Ordet bias vet jag för övrigt vad det betyder i sig också. Sedan har jag koll på konformitet. Och konfirmeringsbias. Men sedan vill jag gärna påstå att det tar stopp. För så känns det. Fast eftersom jag läser om just sådant här, bias, feltänk och så vidare, så jag vet att det inte är så.

Och det är här det oerhört irriterande med psykologi kommer in i bilden! Så fort jag vill BRINNA AV på något (gärna något system på universitetet, helst det faktum att så få böcker går att låna) eller på annat sätt överreagera eller bete mig så hinner jag inte mer än tänka tanken innan jag inser att tusan också, det finns ett ord att sätta på det här beteendet också. Och då känns den där irritationen plötsligt så banal och inte alls sådär briljant som man så gärna vill.

Förstår ni? Känslan av att man liksom blir ägd av sitt ämne. Inte så kul. Men ämnet i sig är fortfarande kul.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja du Juliakulia....

2011-09-13 @ 20:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0