Men nu vill alla boka resa upp till Alperna

Om ni har missat den kan jag tipsa om Mofeta & Jerre - Briljanter & Smaragder. Tror att det var typ Sippie som tipsade mig om låten Briljanter & Smaragder i somras (fast jag är inte helt säker, så förlåt om det var någon annan) men tyvärr så fastnade jag inte. Och det var ju lite synd kan tyckas.

Hur som helst, om ni vill lyssna på svensk hiphop som är kul musikaliskt och har skickliga texter ska ni lägga lite tid på den här skivan, tycker jag. Ett tips är dock att inte sitta stilla vid datorn när ni lyssnar för skivan är som mest angenäm när man är ute och vandrar (JAJEMEN).

Kan även säga att jag första gången jag lyssnade inte var alltför förtjust och det berodde på att jag missade ungefär EXAKT ALLT det bra, förutom musiken. Med andra ord slölyssnade jag på texten, fokuserade på rösterna och hörde bara de mest vulgära raderna vilket gjorde att jag tyckte att allt kändes oerhört...typ vanligt.

MEN andra gången, ojoj, vilken skillnad! Som sagt, stundom helt genialiska textrader och ordval som gör att det ungefär alltid är spännande att lyssna eftersom man när som helst kan hitta någonting "nytt" i texten. Dessutom levererar de väldigt typiska personporträtt, i positiv bemärkning, och rätt igenom svängig musik.

Följande låtar är mina heta tips:
Nedräkning - Sjukt fyndigt! Kolla på titeln och lyssna på mönstret säger jag bara.
Glasögon är fult - Rolig liknelse i refrängen, svängig och roligt personporträtt
Väderleksrapport - Hahahahaha, vet inte hur många gånger jag har skrattat åt den här låten. Lätt varje gång jag har lyssnat på den, vilket börjar bli ett antal. Ironin är så fullständigt perfekt när man tänker på vad "snö" är och den får dessutom "snön" att verka precis så patetisk och dum som den är. Dessutom är låten sjukt svängig, kul!
Kalifornien - De typiska tankar och känslor som framställs gör låten så rätt.
Bakom din rygg - Alltså jag vet att texten stundom är...grov... men trots det gillar jag låten, vet inte varför men det är typ "mystiken" i den kanske...
Lilla flicka - Usch, jag blir så fruktansvärt ledsen av den här för att man hör så tydligt varthän det barkar, hur hans syn på henne och det hon gör förändras, hur han tror sig ha rätt och hur han tycker synd om sig själv. Uschuschusch. Förändringarna i refrängerna är så fruktansvärt ledsamma att jag vet inte vad jag ska göra.

Håll till godo!

Kommentarer
Postat av: Sippie

Det var inte jag. Men det var ju fett nice jue, så det var alltså du som visade mig och inte tvärt om. Ironiskt

2012-02-18 @ 13:43:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0