Du kommer nog aldrig mer vara min vän

Alltså ibland när jag har sådär riktigt tråkigt tycker jag att grammatikhumor ungefär är det roligaste som finns. Felanvändning av ord och så. Man kan liksom ha kul med sig själv då, bara att gå runt och tänka i felböjningar och feländelser och feluttal och liknande. Ett litet tips bara.

Som inspo får ni några ord här nedan som ni kan börja jobba med. Några har jag använt här sedan tidigare och det tänker jag är helbra, då är ni med på noterna liksom. Fetmarkerad motsvarar korrekt användning/böjning/uttal och kursiv en lite mer alternativ. Och jag står verkligen inte som upphovsman för alla själv. Typ inte ens någon.

  1. Tunnelbana/tunnelbanan (som i bana) = tunnelbanan (som i frukten eller örten eller bäret eller vad man nu vill kalla na)/tunnelbananen
  2. "Jag har ingen motivation idag" = "Jag har ingen motivering idag"
  3. Nu ska jag gå och sova = Nu ska jag gå att sova (lätt bästa, funkar i übermånga sammanhang också)
  4. Glass-kål istället för glas-skål, utt-al istället för ut-tal, be-tyda istället för betyda och så vidare.
  5. Pepåka istället för påpeka, massuppfitta istället för missuppfatta, venusgetenskap istället för genusvetenskap och så vidare.

Där fick ni lite inspo som sagt.

 


Kommentarer
Postat av: amanda

bästa humorn! och jag gillar att det är så tydligt VAD inspon är till! blir så förvirrad när bloggare bara helt hipp som happ erbjuder mig inspo! jaha, och vad ska jag göra med den har ni tänkt? nu går jag omkring här och är bara helt i allmänhet väldigt inspirerad. det är svårt att beskriva den känslan, antingen är man liksom glad, ledsen, arg, rädd eller inspirerad.

2012-02-08 @ 22:16:26
URL: http://amunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0