Visst du kan rycka på axlarna, spela ball...

...och fast du tycker du lyckas vet jag i alla fall.

Vi är ju människor och vi tänker. Så långt tror jag att de flesta av oss är med. Vi tänker rätt mycket också, de som hävdar något annars kanske gärna vill tro att just de har en så kallat skön inställning till livet i allmänhet men i själva verket tror jag att det handlar om någon form av ignorering. Hur som helst, jag är av en stark uppfattning att man kan tänka på såväl bra som mindre bra sätt och jag tror att detta är oerhört kontextbundet. Därför har jag nu kartlagt vilka platser man tänker bra och mindre bra på. Och med "man" menar jag åtminstone min egen person för detta är inte en alltför kvantitativ studie, snarare lite mer av det kvalitiva slaget med enbart mig själv som försöksdeltagare. Och försöksledare.

Detta är resultatet:

Begreppsförklaring
Bra=med perspektiv, utveckling, verklighetsförankring och framgång
Mindre bra=hyfsat mängd av ovanstående egenskaper men främst avsaknad av utveckling och framgång.
Dåligt=motsatsen till bra. Innehåller ofta cirkeltänkande.
Med tänka avser jag i detta sammanhang tänkandet som ett verktyg för att påverka, analysera och omstrukturera filosofiska, relationära och känslomässiga uppfattningar. Då och då tangerar jag också tänkandet som ett verktyg för konkret planerande och utbildande, detta är dock inte var tyngdpunkten ligger.

Resultat
Platser där man tänker dåligt
- I sängen just innan man ska somna. Allting blir alltid värre. Slår nog aldrig fel.
- När man packar. Man bli sentimental på alla de vis och bara minns och ser fram emot och undrar om man gör rätt och vad som kommer hända och ingenting i tänkandet är särskilt strukturerat eller med perspektiv.
- Framför Facebook. Fungerar faktiskt helt sjukt dåligt. Däremot är det fantastiskt bra om man vill ha någonting att tänka på.

Platser där man tänker mindre bra
- På bussen/tunnelbananen eller i bilen. Tänkandet kan många gånger ske med viss framgång och ganska bra perspektiv här men inte tillräckligt bra för att klassificeras som en plats där man verkligen tänker bra.
OBS! Snackar vi skoluppgifter är denna plats riktigt bra för att mentalt förbereda sig eller strukturera upp texter och dylikt, liksom om man ska försöka minnas fakta/händelser.
-
Vid datorn, med musik och tetris/bubbleshooter. Styrkan för detta alternativ ligger i att man, i kontrast till i sängen just innan man ska somna, neutraliserar känslor. Svagheten ligger i att tänkandet oftast saknar framgång.
- När man spelar piano. Ofta kan man bli lite nedstämd men samtidigt ger pianot ett slags lugn och man tenderar att åtminstone få rätsida på känslorna, vilket kan leda till en senarelagd framgång.
- På föreläsningar. Hehe, alltså, medvetenheten om att man borde koncentrera sig på annat är ju ett litet störande moment i det hela men i övrigt tänker man ganska klart då faktiskt. Främst om det kan relateras till ämnet som det föreläses om.

Platser där man tänker bra
- Vid diskhon med jättemycket disk, såvida man själv bär ett visst ansvar för att disken finns, det vill säga inte diskar efter någon annan som man inte vill diska efter. Jag tror att det handlar om att man vet att man gör någonting bra och ser resultat för varje tallrik som ställs i diskstället. Det får en att känna att det finns en verklighet och att saker och ting går framåt. Kanske klart bästa.
- När man städar sådär otroligt ordentligt, i byrålådor, garderober etcetera. Fungerar finemang av ungefär samma anledningar som ovan skulle jag tro.
- När man springer. Känslomässigt och relationärt är detta de bästa av sammanhang. Det finns ingen gång som man känner sig så stark som då. Snackar vi uppgifter som ska genomföras är det däremot lönlöst, man kan inte planera när man springer.
- På promenadrundan. Det är med nöd och näppe som promenaden får finnas i denna kategori för det är inte alltid tankarna förs framåt men promenaden öppnar för analys och ger möjlighet att se ur olika perspektiv på ett sätt som springturen inte riktigt gör.
- När man borstar tänderna. Faktiskt. Jag tror att man måste testa det för att förstå men bra är det.
- På andakter och dylikt. Många gånger påminns man om att man inte behöver vara själv med sina tankar.

Senna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0