För lång eller kort eller smal eller bred...

...jag vill hitta rätt mer jag ser bara fel.

Jag kan fascineras över vissa saker inom media. Att vissa saker går i tryck eller får uttalas i vårt, som det iallafall så ofta verkar, "medvetna" samhälle. I det samhälle där vi faktiskt stundom har kommit så långt inom jämställdheten att vi uppmärksammar att barnkläder i "samma" storlek varierar i just storlek beroende på om kläderna förväntas bäras av flickor eller pojkar. I det samhälle där vi VET att den psykiska ohälsan är orimligt hög. I det samhälle där vi hör det påpekas att det inte "finns", eller iallafall inte bör finnas, kill- och tjejfärger/leksaker/annat. I det samhälle där vi efterfrågar (åtminstone uttalar en efterfrågan om) kvinnor inom manstypiska yrken och vice versa. I det samhälle där vi faktiskt ofta får det berättat för oss att kvinnor inte måste vara pinnsmala (för vi vet ju alla att det är rimligt att det finns ett sätt som vi "måste" se ut på...?). I det samhälle där vi vet att alla är lika mycket värda och har olika styrkor. I vårt "medvetna" samhälle helt enkelt.

Expertreklamen som gick för ett tag sedan är ett exempel vad som fascinerar mig. Minns ni? Nån "grabbig" kille som fyllde år och som önskade sig dittan och dattan. En "partykamera" till exempel. Men inte i rosa, hehe. Och dom bilderna som han skulle ta under kalasandet fick han ju givetvis inte visa för morsan.

Och vet ni vad som fascinerar mig så oerhört mycket just nu? Adlibris och Katrin Zytomierska. Hon har ju släppt en bok och detta är ett stycke från adlibris hemsida:

"Men Dags att bli smal! handlar om mycket mer än ett bra sätt att bli av med extrakilon efter att man fött barn. Boken är till för alla, för hela familjen, på samma sätt som Ica eller Ikea. Alla som tror att det är svårt och jobbigt att gå ner i vikt kan här få en härlig aha-upplevelse med god och snabblagad mat."


Det är en bok för hela familjen! Vilken grej! Precis som Ica och IKEA är för hela familjen! Hur bra som helst! Det ska jag komma ihåg när jag, om jag, får barn! "Kom barn, nu ska vi läsa Dags att bli smal! och sedan ska ni och era nallar som vi köpte på Ica sova i sköna IKEA-sängen", ska jag säga. Det blir bra. Eller "Nu ska vi åka och handla mat på Ica som vi ska äta vid vårt IKEA-matbord och maten vi lagar, det ska vara sån mat som man blir SMAL av, min kära femåring". Det blir också lyckat. Ska börjas i tid tänker jag.

Fast inteinteinteinteinte.

Okej, jag kan på något sätt gissa att vad som menas är att MATEN är för hela familjen, att barnen gillar den också liksom, men man bör akta sig när det ens går att tolka som att barnen "tror att det är svårt och jobbigt att gå ner i vikt" och behöver den där boken för barn SKA INTE bry sig om vikt.

Förresten så ska inte folk bry sig så innerligt mycket om det när de är vuxna heller. Det leder oss osökt in på ett klipp där självaste författaren, via adlibris, berättar lite om sin bok:

"Hej jag heter Katrin Zytomierska. Jag har skrivit en bok som heter Dags att bli smal - LCHF på mitt sätt. Det är min berättelse om hur jag gick ner 35 kilo i vikt med hjälp av LCHF men framför allt är det en bok för att peppa DIG för att DU ska kunna gå ner i vikt. Du kan köpa boken här på adlibris och jag tycker att du ska göra det för att ALLA har några kilon som dom vill bli av med. Och den här boken hjälper dig med det. :D"

Så nu vet vi det också. Vi förväntas alla ha några kilon som vi vill bli av med och när vi nu har det så är det inte vår självbild eller vår uppfattning om vad som är sunt som vi bör fundera över. Det är kilona som är problemet. Alltid. Även om man är underviktig och har fått för sig att det vore bra att bli av med några kilon ska man köpa boken och leva som den lär. Det blir bäst så.

Man kan faktiskt inte annat än fascineras över att det här har gått igenom. 


Kommentarer
Postat av: amanda

http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/2012/january/sa-nu-hjalper-vi-katrin-z-att-komma-over-sin.html



"heja dig katrin!!! du KAN komma över din tjockis-fobi om du vill! det gäller bara att inse att DU faktiskt är farligare än dom!" så skulle jag skriva om jag var med i den här kampanjen =)

2012-01-19 @ 19:22:13
URL: http://amunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0