Tre mail från jobbet (som alltid spårar på fredagar)

Det började för tre veckor sedan. Helt plötsligt fick jag ett mail från ett av mina jobb, som jag annars har en relativt formell relation till som går ut på jag fyller i när jag kan jobba och de ringer om de behöver mig och då snackar vi inte väder, vind och vänner direkt utan mer typ tid, plats och uppdrag och hejdå och lycka till och tack. Men nu har de börjat maila oss vikarier på fredagarna. Helt random mail.

Mail 1
Äntligen är det ljust på morgnarna när vi på kontoret är på plats kl.06.30. Det betyder ju även att det är ljust när det är dags för er att ge er iväg på uppdrag! Solen går nu upp kl. 05.58 på morgonen och ner igen kl. 17.53.

På tisdag nästa vecka är det vårdagjämning. Vårdagjämningen inträffar det ögonblick då solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg norrut. Detta innebär att dagen och natten kring denna exakta tidpunkt är ungefär lika långa. Efter vårdagjämningen blir dagen längre på norra halvklotet än på södra halvklotet.

Vi hoppas att ni alla haft en fantastisk arbetsvecka!

Trevlig helg!

 

Mail 2

Sommartid och våffeldag!

Tack för ännu en händelserik arbetsvecka! Den började med att snön singlade ner utanför våra fönster och avslutas nu med solsken och fågelkvitter.

Nu på söndag den 25 mars är dags att ställa fram klockan en timme, därmed få ljusare kvällar, och gå in i sommartiden. Som vanligt är det klockan 02.00 på natten som vi ställer fram klockan en timme till 03.00. En tumregel för hur man kan komma ihåg åt vilket håll klockan ska ställas är att på våren ställer vi fram både utegrillen och utemöblerna (och även klockan!) och på hösten är det dags att ställa tillbaka dem i förrådet igen.

På söndag firar vi även Marie bebådelsedag. Dagen kallas även för våffeldagen och det tack vare en ordförvrängning. Marie bebådelsedag kallas ju vårfrudagen och i folkmun har detta så småningom förvanskats till just våffeldagen. Vill du grädda våfflor på söndag följer här ett smaskigt våffelrecept:

Ingredienser (ca 10 våfflor)

100 g smör

2 ½ dl vatten

2 dl mjölk

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 krm salt

Tillagning

1. Smält smöret och låt svalna.

2. Blanda mjölk, vatten, vetemjöl och bakpulver.

3. Tillsätt smöret.

4. Hetta upp våffeljärnet.

5. Smörj våffeljärnet.

6. Grädda våfflorna och servera med valfritt tillbehör.

Trevlig helg!

 

Mail 3

Aprilväder och påskförberedelser!

Visst märks det att mars börjar gå mot sitt slut och att det snart är april när man tittar ut genom fönstret? Det är verkligen ett riktigt aprilväder ute idag! Denna typ av osäkert väder är vanligt på norra halvklotet i april, den månad då temperaturerna ökar fortast.

I det sistnämnda kom förvisso lite information om öppettider under påskhelgen och sånt men medge att det är lite kul och random ändå? Jag ser liksom framför mig hur de sitter och formulerar dessa mail typ tio minuter innan de slutar på fredagen bara för att få tiden att gå eller nåt, för vi får dem alltid efter klockan 17.

PS. Personligen är jag mest förtjust i våffel-mailet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0