But you didn't have to cut me off

Jag blir direkt illa berörd av den här reklamen (bild nr.7, "Freebra syns intensivt i tunnelbanan"). Ser den i tunnelbananen ungefär vareviga dag och alltså, sån är reklam räknas ju inte som kränkande eftersom att den visar behån i sin funktion typ. Och det måste väl accepteras antar jag. Likaså är det väl produkten i sig att acceptera, säkert rätt angenäm liksom MEN VAD HÄNDE MED TEXTEN UNDER BILDEN?!

"Freebra är din lilla hemlighet som håller dig på plats under toppar och klänningar. Utan band."

Jag förstår inte? Hur då "håller mig på plats"? Varför måste JAG hållas på plats med hjälp av band? Möjligen har några kroppsdelar det behovet (om ens det egentligen) men dom är liksom inte JAG. Inte hela jag åtminstone. Min identitet, mitt jag, ligger inte där. Jag får så märkliga bilder av hela min kropp och själ invirad i en sådan där freebra och sedan täckt av en klänning som något slags tält när jag ser den där reklamen. Oerhört främmande och otilltalande faktiskt.

Nä, hörrni, jag överdriver lite nu. Jag förstår verkligen vad som menas men blir inte mindre illa berörd för det. De likställer en kroppsdel med en hel person. Förstår ni? Inte ens hela kroppen utan bara EN kroppsdel. Och en sexualiserad sådan också.

Kortfattat förmedlar reklamen följande budskap:
Kvinna=bröst -> jag=bröst
Bröst=hållas på plats -> kvinna=hållas på plats

Bra tänkt!

Tack och hej leverpastej.

Kommentarer
Postat av: amanda

SÅ ÄR DET! GRRRRRR

2012-05-24 @ 12:15:55
URL: http://amunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0